Oversigt over projektet

Undervisningen tænkes fordelt mellem fagene dansk, kristendomskundskab og historie. Det centrale fag er nævnt først i hvert break
 
Imellem de otte breaks skal eleverne læse særudgaven af Helgi Daner enten som lektie hjemme eller i lektiecafé.
 
Eleverne kan også selv gå ind og høre lydfilerne. Om det kun er elever 
med læsevanskeligheder, der skal kunne høre fortællingen oplæst,
eller om alle elever skal have muligheden, er op til den enkelte lærer.
 
Hele bogen indtalt som lydbog kan findes her 
Lektion 1
 
Indledning
Prolog
Lærervejledning side 7
 
 
 
 
 Dansk: høre prolog og begynde opstilling af persongalleri på en rollespilsplanche
Lektion 2
 
Break 1
Nordboernes skæbnetro og
Helgis stamtræ
 
________________________
 
Lektion 3-4
 
Break 2
Forårstinget
Læseteater med dilemmaer 
_______________________
 
Lektion 5
 
Break 3
Fakta og Fiktion
________________________
 
Lektion 6-7
 
Break 4
Helgi og kristendommen
Læseteater med dilemmaer
________________________
 
Lektion 8-9
 
Break 5
Skriv dig selv ind i
fortællingen
________________________
 
Lektion 10-11
 
Break 6
Kærligheden eller pligten?
Læseteater med dilemmaer 
________________________
 
Lektion 12-13
 
Break 7
Spinde livstråde for
fortællingens personer
________________________
 
Lektion 14-15
 
Break 8
Blodsbånd eller ridderløftet?
Læseteater med dilemmaer
 
Lærervejledning side 8
Elevbilag side 48-50
 
 
 
Lærervejledning side 9
Elevbilag side 51-60
 
 
 
 
Lærervejledning side 10
Elevbilag side 61-66
 
 
 
Lærervejledning side 11
Elevbilag side 67-74
 
 
 
 
Lærervejledning side 12
Elevbilag side 75-76
 
 
 
 
Lærervejledning side 14
Elevbilag side 77-83
 
 
 
 
Lærervejledning side 15
 
 
 
 
 
 
Lærervejledning side 18
Elevbilag side 84-91
 
 
 
 
Kristendomskundskab: Skæbnetro hos nordboerne og i andre religioner
Dansk: Skabe overblik over hovedpersonens særlige dobbelte slægts-baggrund
 
______________________ 
Dansk: Medskabning og fortolkning ud fra en central konflikt i teksten
Kristendomskundskab Etik: Skelnen mellem at følge sit hjerte og at gøre det fornuftige
Historie: Ærens betydning i datidens samfund. Herunder slægtens ære
 
______________________  
Historie: Frankerriget. Holger Danske legendens oprindelse. Legendebe-grebet
 
 
 
 ______________________ 
Dansk: Medskabning og fortolkning ud fra en central konflikt i teksten
Kristendomskundskab: arbejde med to forskellige fortolkningen af kri-stendommen
Historie: Religion, her ønsket om mission - som drivkraft i historien
______________________
Dansk: Fremstilling og fortolkning gennem skriftlig videredigtning. Eksperimentere med fortællersynsvinkel
 
 
 
______________________  
Dansk: Medskabning og fortolkning ud fra en central konflikt i teksten
Kristendomskundskab: Forskellige former for kærlig-hed (næstekærlighed, søskendekærlighed, forelskelse)
Historie: Ære og skams betydning i datidens samfund. Ægteskabet som middel til at skabe alliancer mellem slægter
______________________
Dansk: Arbejde med personbeskrivelse og relationer i fortællingen
 
 
 
 
______________________  
Dansk: Medskabning og fortolkning ud fra en central konflikt i teksten
Historie: Styrker og svagheder ved arvekongedømme. Riddervæsenets æresbegreber fx trofasthed
Kristendomskundskab: Svigt og tilgivelse
Lektion 16-17-18
 
 
Kristendommens indførelse i Danmark
Lærervejledning side 19 
Elevbilag side 92-95
 
Kristendomskundskab: Religionsskiftet fra nordisk mytologi til kristendommen i Danmark
Historie: arbejde med tiden fra Karl den store ville erobre Danmark, til Danmark selv blev en stormagt.

Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester og skole-kirke samarbejder